shutterstock_680777908

De 30/60/90 stadagen gewoonte

Het valt mij op dat we de afgelopen jaren flinke stappen hebben gemaakt in gebruikte auto management. Neem bijvoorbeeld het beleid rondom statijd: waar het vijftien jaar geleden ongebruikelijk was om te werken met statijd schema’s, is dat tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar stemt dit nu tevreden? Of moeten we de bakens alweer verzetten? Als je het mij vraagt het laatste. Want, net als vroeger pas na dertig dagen naar de statijd van een auto te kijken, is niet meer voldoende. En daar zijn drie redenen voor.

1: De markt is dynamischer

De drang om voldoende gebruikte auto’s te verkopen is groot. Er is een toename van autobedrijven die actief auto’s bijkopen in zowel binnen- als buitenland. Gevolg: grote partijen van (praktisch) dezelfde auto’s belanden tegelijk op de markt. Deze auto’s bepalen de prijsstelling van soortgelijke modellen, zowel op- als neerwaarts. Ook is het lokale aanbod van gebruikte auto’s steeds vaker bepalend voor de prijspropositie. Is er geen lokaal aanbod, dan drijft dat de prijs omhoog. Bij veel aanbod geldt het tegenovergestelde: de prijzen liggen vaak op een lager niveau.

2: Systemen bepalen steeds vaker de prijzen

In het verlengde van deze dynamische(re) markt zien we nog iets opvallends. Steeds meer restwaardesystemen scannen niet of onvoldoende de dagelijkse markt op prijsveranderingen. Dat wij daar niet altijd even gelukkig mee zijn, weten jullie inmiddels. Meegaan met elkaars afprijzingen brengt een gevaar met zich mee, want voor je het weet beroof je elkaar automatisch van rendement. Onwenselijk? Ja, dat wel. Maar helaas is het de realiteit.

3: Volume gaat boven resultaat

Er is een structureel tekort aan auto’s van zo’n drie tot vijf jaar oud. Toch verkiezen autobedrijven vaak volume boven transactieresultaat. De prijs wordt gebruikt als krachtig breekijzer om het volume te verhogen. En dat heeft direct invloed op je relatieve positie in de markt.

Hoe richt je hier je gebruikte auto beleid op in?

Blijf rustig, denk na en volg niet klakkeloos elke prijsverandering van je concurrenten met een tegenbeweging. Doe je dat wel, dan weet je waar het eindigt: verkopen tegen lage marges. Wij stellen voor om liever elke twintig dagen kritisch naar je voorraad te kijken.

0 – 20 dagen

Tijdens deze eerste periode zorg je voor een optimale online presentatie. Dus met een goede prijs en een juiste beschrijving, gevolgd door kwalitatief goede foto’s en een videopresentatie. De auto moet op alle promotiekanalen goed vindbaar zijn. Wees niet bang om de auto nét iets boven het marktgemiddelde te prijzen. Unieke, goed gespecificeerde auto’s die nét dat beetje meer hebben dan modellen die alleen qua bouwjaar en kilometers vergelijkbaar zijn, verdienen het. Deze strategie draagt significant bij aan een beter rendement.

21 – 40 dagen

Dit is de spannendste periode. Bij voldoende leads moet de auto in deze periode verkocht worden. Bij weinig leads daarentegen moet je onderzoeken wat hiervan de reden is. Niet alleen de prijs, maar ook het aanbod in de regio speelt een belangrijke rol. Is dit aanbod beter gespecificeerd, of juist minder? Wie biedt er soortgelijke auto’s aan, en hoe onderscheid jij je van deze aanbieders? In deze periode bepaal jij of je de auto verkoopt op basis van inhoud, of op basis van een aangepaste, scherpere prijs. Algemeen advies: ligt de prijs boven het marktgemiddelde, verlaag deze dan naar marktconform.

41 – 60 dagen

Geen leads betekent in deze periode SOS. Als je inmiddels weet waarom mensen afhaken, moet je actie ondernemen. Is de auto online goed vindbaar? Voldoet de presentatie aan de alle criteria, maar krijg je toch geen leads? Tijd voor drastischere maatregelen! Gebruik de prijs nu als geforceerd instrument. Krijg je dan nóg geen leads, probeer dan door extra aandacht tijdens het verkoopgesprek een order te forceren. Overweeg in deze fase ook eens de inzet van extra promotiemiddelen om het bereik te vergroten. Met een topadvertentie, banner of extra aandacht op social media zet je de auto in de spotlights.

61 – 80 dagen

Staat de auto langer dan zestig dagen? Dan is er echt iets mis, immers: geen enkele klant laat toch een interessante auto met een aantrekkelijke prijs staan? Overweeg om de auto te verkopen volgens de kostprijs+ methode, oftewel de inkoopprijs plus algemene kosten. Had je nog geen extra bereik voor deze auto ingekocht, overweeg dan om dit alsnog te doen. Creëer bereik via social media of plaats een topadvertentie of banner.

81 dagen of meer

Hoogste alarmfase! Resulteren een top-presentatie, scherpe prijs en voldoende promotie nog steeds niet in een verkoop? Ververs je voorraad dan met een exemplaar dat wél aantrekkelijk is. In deze fase kan verkoop tegen eigen geld of met een klein verlies verstandig zijn, mits je de vrijgekomen middelen opnieuw investeert.

Wat levert bovenstaande werkwijze op?

Bovenstaand beleid resulteert in een statijd die tussen de 50 en 70 dagen ligt. Langer dan 60 dagen vind ik persoonlijk niet zo erg, zolang de omloopsnelheid van de voorraad op basis van de particuliere verkopen maar rond de zes ligt. Op die manier maak je goed gebruik van je werkkapitaal en kun je de tijd nemen om een auto met een gezond rendement te verkopen. En dat zonder al te agressief te pushen.

Wil jij je statijd verbeteren? Laat het ons weten, we helpen je graag op weg. Want het is ons doel om Used Car Controller gebruikers beten te laten worden in hun vak.