Joint venture Gaspedaal en Autotrack

Wat betekent de joint venture tussen Gaspedaal en AutoTrack voor jou?

Vanuit het niets was daar begin deze week het nieuws over de joint venture tussen Gaspedaal en AutoTrack. Wij waren stomverbaasd: twee partijen, eerder nog met elkaar in een juridische strijd verwikkeld, gaan een gezamenlijke toekomst tegemoet. Hoe is dit mogelijk? Zouden vertegenwoordigers van deze twee Belgische bedrijven tijdens een etentje in Antwerpen de strijdbijl hebben begraven om zo meer winst te genereren en besparingen te behalen? We vragen het ons af, maar een ding is zeker: voor het autobedrijf heeft het de nodige consequenties.

Waarom occasionportals van groot, groter naar grootst moeten

Waarom gaan twee grote portalen samen? Waren ze als ‘zelfstandig’ portal onvoldoende winstgevend, of was de waren en of de continuïteit in gevaar? Op basis van het persbericht kunnen we dat niet bepalen. Maar het businessmodel, zoals het er lag, was kennelijk te schraal en onvoldoende toekomstbestendig. Het samengaan zien we hier daarom als eerste teken van consolidatie. Twee stabiele portals, beide marktvolgers in een andere doelgroep, maken gezamenlijk een vuist tegen andere grote portals zoals EBay en AutoScout24. Gevolg: meer bereik en daarmee in potentie voor zowel autobedrijf als consument gunstig. Voor het bereiken van de consument draait het immers om schaalgrootte. De resultaten van het onderzoek naar de effectiviteit van de vele occasionportals vanuit het perspectief van onze gebruikers laten er geen misverstand over bestaan: Used Car Controller gebruikers vinden het merendeel van de kleine, veelal gratis portals, nauwelijks van toegevoegde waarde.

Nieuwe toetreders forceren marktaanpassing

De stap die Gaspedaal en AutoTrack nu zetten, is een voorsortering op nieuwe toetreders. De pers en podcasts van vakspecialisten laten er geen misverstanden over bestaan: nieuwe partijen willen ook in een overvolle markt als Nederland voet aan wal zetten om de wereld van online autoverkoop naar hun hand te zetten. Ben je in deze wereld te klein, of heb je onvoldoende middelen om de occasionzoeker te bereiken? Dan ben je gezien. Maar wie zijn die nieuwe spelers en waarin onderscheiden ze zich? We noemen de drie belangrijkste:

1) ViaBOVAG: verandert de regels

De meest recente nieuwe speler in de markt is natuurlijk ViaBOVAG. Hoewel niet gelijk op marktleider-niveau zien we het aantal gepubliceerde voertuigen zowel op de website als binnen Used Car Controller continue groeien. Maar daar blijft het niet bij. Ook het aantal bedrijven dat zijn of haar afleveringspakketten nauwkeurig heeft gedefinieerd groeit gestaag. ViaBOVAG weet zo toch de markt in beweging te zetten. Een klein compliment hiervoor is op zijn plaats.

2) ANWB: kopieert gratis portal concept

De ANWB is natuurlijk als geen ander een sterk consumentenmerk. Het succes van de ANWB verkoopservice of Private Lease spreekt hierbij boekdelen. De ANWB heeft zowel het bereik als voldoende credits om een nieuwe portal op te zetten voor haar leden en gebruikers. Maar let op! Zoals het er nu uitziet, wordt publiceren voor BOVAG leden gratis. De ANWB verzuimt echter om haar kwaliteitslabel aan de auto’s toe te kennen. Een gemiste kans. Het aanbod van de autobedrijven geeft de ANWB wel de mogelijkheid haar eigen diensten te verkopen. En dat zijn ook de diensten die in toenemende mate aan belangrijk zijn voor het autobedrijf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld verzekeringen, financieringen en mobiliteitsdiensten. Allen voor het autobedrijf in potentie winstgevende producten. Het gratis concept betekent ook bij de ANWB dat dit ten koste gaat van het verdienpotentieel van het autobedrijf. De ANWB kopieert daarmee het businessmodel van andere gratis sites en dat van ViaBOVAG. Een gemiste kans, maar laten we echter pas oordelen als de website live is en de officiële informatie met de pers gedeeld is. Wij zijn benieuwd hoeveel bereik ANWB weet op te bouwen en of het autobedrijf daar geld aan mag verdienen. De gevestigde orde zal het de ANWB niet makkelijk maken. De echte toegevoegde waarde van de ANWB moeten we dus nog even afwachten.

3) CarGurus: nog even een vraagteken

En alsof het niet al druk genoeg was, wil ook CarGurus, een grote internationale speler, de Nederlandse markt betreden.  Met veel geld in de achterzak kan CarGurus nog wel eens op een grove manier bereik inkopen en haar succes afdwingen. Ook CarGurus gaat het aanbod, net als Autoscout24, categoriseren. Met een nog onduidelijk algoritme wordt de klant min of meer gestuurd naar de auto’s met de – volgens CarGurus – beste prijsstelling. Niet zo gek dat ze dat doen. Het aanleveren van leads aan het autobedrijf vormt, naar het schijnt, de kern van hun businessmodel. Sturen naar de laagste prijs is hierbij de weg van de minste weerstand. Vooralsnog is CarGurus nog niet schokkend anders. Grootste verschil is het beschikbare budget om bereik te realiseren. Maar ook bij CarGurus moeten we nog even wachten op de exacte details.

Wordt AutoTrack weer een aantrekkelijk alternatief?

De joint venture van AutoTrack en Gaspedaal gaat er in ieder geval voor zorgen dat alle marktpartijen scherper aan de wind moeten zeilen. Het gecombineerde bereik van Gaspedaal en AutoTrack is serieus te nemen. AutoTrack claimt dat zij met de samenwerking 50% meer traffic gaat krijgen dan nu. En dat is voor de adverteerders op AutoTrack goed nieuws. Jeroen Kamer, associé van CRM Automotive retail, heeft recentelijk voor een aantal klanten handmatig een analyse uitgevoerd op het gebied van bereik, interacties en transacties. AutoTrack scoorde daarbij weliswaar niet de meeste leads, maar de prijs kwaliteit verhouding was wel aantrekkelijk. Met meer traffic zou die prijs-kwaliteitverhouding nog verder moeten kunnen verbeteren. In potentie kan AutoTrack dus weer een aantrekkelijk alternatief worden en de dalende trend rap omdraaien.

Is Auto Trader een miskoop voor Autoscout24?

Uit recente publicaties over AutoScout24 leiden we af dat Auto Trader, onlangs overgenomen door AutoScout24, een groot deel van haar traffic via Gaspedaal realiseert. We weten allemaal dat AutoScout24 en Auto Trader tegenwoordig in een combi-abonnement zitten. Maar wat gebeurt er met het bereik van Auto Trader als Gaspedaal de traffic grotendeels naar AutoTrack gaat sturen? Glijdt Auto Trader dan af naar een te laag bereik?  Blijft er nog genoeg bereik over om de huidige prijsstelling te handhaven? Lukt dat niet, dan zou Auto Trader voor AutoScout24 weleens een miskoop kunnen zijn.

Portals: Go big, Go niche or Go home

Wat er ook gaat gebeuren, als autobedrijf is het belangrijk om de ontwikkelingen op de voet te volgen. Wij zullen, waar mogelijk, onze mening met je delen. We willen namelijk dat jij gefundeerde beslissingen neemt over je te besteden reclamegeld. Wij verwachten dat de top 5 portalen – Marktplaats, AutoScout24, Gaspedaal, AutoTrack en AutoWereld – de markt willen blijven verdelen. Gratis portalen krijgen het daarbij steeds lastiger om de markt uit te dagen. Want zonder geld kun je onvoldoende klanten trekken. Wil je als portal succesvol blijven, dan moet je groeien en continu je effectiviteit bewijzen. Dat vraagt gewoon om schaalgrootte.

Wil- of kun je als portal niet mee in die strijd, dan rest een portal niets anders dan je op een nichemarkt te richten. Denk aaneen specifieke website voor cabrio’s, SUV’s of, bijvoorbeeld op merkniveau, Land-Rovers. Het verdienpotentieel is daar wellicht veel minder groot, maar de relevantie kan voor het autobedrijf wel groot zijn. Maakt de portal waarop jij adverteert geen keuze, dan wordt die snel uitgespeeld. Ons advies aan hen en aan het autobedrijf is dan: Stoppen.

Tenslotte:

Bekijken we de ontwikkelingen van de online occasionverkoop en de portals, dan trekken we daaruit de volgende conclusies:

  • De consolidatie van occasionportals zet (versneld) voort
  • De gevestigde orde van grootste portalen wordt de komende tijd stevig uitgedaagd
  • Biedt een portal onvoldoende (relevant) bereik aan het autobedrijf, dan is er voor de portal geen toekomst
  • Autobedrijven moeten zelfstandig en zorgvuldig afwegen welke websites effectief zijn en welke niet.

Kom je er niet uit welke portals je wel of niet moet kiezen en kun je wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van de effectiviteit? Mail of bel ons, wij helpen je graag.