taxeren in Used Car Controller

In Used Car Controller bepaal jij wat een auto waard is.

Het rendement op een transactie is sterk afhankelijk van de manier waarop jij een auto taxeert. Veel autobedrijven hanteren bij hun calculatie al jaren dezelfde strategie: klaarmaakkosten en winst- en onderhandelingsmarge worden bij de taxatieprijs opgeteld en voilà, de verkoopprijs is bepaald. Maar dekt deze winstmarge daadwerkelijk de gemaakte kosten? En wat bepaalt een geautomatiseerd restwaardesysteem voor jou? In onderstaande blog lees je meer over hoe je met Used Car Controller slim en handig taxeert.

Taxeren met Used Car Controller: meer dan alleen winstmarge en klaarmaakkosten

Als een auto particulier verkocht gaat worden, gaat Used Car Controller bij de berekening van de inruilwaarde uit van de verwachte verkoopprijs. Bij deze zogenaamde top-down calculatie houd je rekening met kosten voor:

  • garantie,
  • klaarmaken (technisch/optisch),
  • onderhandelingsmarge en
  • winst

Maar dek je hiermee alle kosten? Of zien we toch niet iets over het hoofd? Wij zien maar al te vaak dat de algemene kosten, ook wel ‘overhead’ genoemd, regelmatig over het hoofd worden gezien. Wat te denken van de kosten voor huur, administratie en salarissen? Wanneer je deze vergeet mee te nemen in je calculatie, moet de winst die overblijft na de transactie voldoende zijn om de algemene kosten te dekken. Dat is eigenlijk een vorm van gokken op de toekomst en dat maakt de onderhandeling met een klant plotseling gevaarlijk. Want als je denkt duizend euro te hebben verdiend, kom je veelal bedrogen uit. We vergeten dikwijls dat de huur van het pand, het salaris en bijvoorbeeld de advertentiekosten nog van die winst af moet.

Neem je deze kosten wél mee in de berekening, dan blijft van die duizend euro soms nog maar vierhonderd euro over. Stel je dan voor dat we om de deal te doen, de klant vijfhonderd euro extra korting hebben gegeven. Dan hebben we een ‘transactieresultaat’ van 500 euro, maar verliezen we € 100,- Dat kan niet de bedoeling zijn.

Used Car Controller helpt jou ondernemen

Bij Used Car Controller kun je, in de PRO versie, verstandig een inruilwaarde calculeren. Wij vertellen jou niet wat de taxatiewaarde is, zonder dat we samen hebben gekeken wat je minimaal aan winst nodig hebt om je business te doen. Used Car Controller zet jou dus centraal. (Jouw) ondernemerschap, ook als je bij een werkgever in dienst bent, staat bij ons centraal. We gaan er daarbij vanuit dat onze gebruikers ondernemend zijn en hun rendement graag willen verhogen.

Dat we jouw ondernemende kennis en kunde centraal stellen zie je terug in Used Car Controller. Used Car Controller zet namelijk nooit de verwachte verkoopprijs van een auto in de inruilprijscalculatie. Wij stellen jou in staat om je eigen inruilprijs te bepalen en zijn daarin onafhankelijk. Used Car controller heeft koppelingen met diverse, met elkaar concurrerende restwaardesystemen. Denk hierbij aan:

  • AutoTelex
  • Indicata

Maar we weten ook er veel waarde wordt gehecht aan externe handelspartners zoals

  • BCA
  • BIDDO of
  • Autotaxatie Partners.

Verder heeft menigeen al een eigen handelsplatform binnen Used Car Controller ontwikkeld.

Welke waarden je ook bij externe bronnen opvraagt, ze verschijnen niet in jouw eigen inkoopcalculatie, maar aan de rechterkant daarvan. De reden hiervoor is simpel: wij vinden het belangrijk dat jij als used car specialist, ongeacht je functie, zélf beslist over de waarde van een auto.

Met Used Car Controller houd je ‘gevoel met de handel’

Waarom beslis jij over de waarde van een auto? Een restwaarde systeem is daar toch in gespecialiseerd? Laten we een voorbeeld geven: als een restwaardesysteem een auto tienduizend euro waard vindt, vind jij dat dan zelf ook? Een geautomatiseerd restwaardesysteem ziet niet of een auto in absolute nieuwstaat verkeert, de goede lichtmetalen velgen heeft of, de andere kant op, een foute kleurencombinatie. En omdat deze aspecten de courantheid in hoge mate beïnvloeden, kun jij, beter dan welke computer ook, bepalen wat de definitieve verkoopprijs moet worden. De restwaardesystemen waarmee Used Car Controller koppelt zijn daarmee ondersteunend, maar niet leidend.

Waarom is dat zo belangrijk? Met Used Car Controller kun je achteraf je eigen marktgevoel toetsen. Je ziet eenvoudig wat de restwaardesystemen adviseerden en wat je zelf uiteindelijk gerealiseerd hebt.

Jij doet beter business met Used Car Controller

Om het maximale uit een auto of uit de markt te halen, sta jij centraal binnen Used Car Controller. Dat is ook de reden dat we soms afwijkende keuzes maken. Heb jij nog geen ‘PRO’ pakket, maar wil je wel beter taxeren en inruilen? Wil je de gebruikte auto verkoop nog ondernemender organiseren, probeer dan het PRO pakket een paar maanden uit. Mail ons en geef aan waar jij je resultaat wilt verbeteren en we geven je tegen een ‘vriendelijk prijsje’ de eerste drie maanden toegang tot het PRO pakket.