Autobedrijf raakt contact met klant kwijt

Autobedrijf raakt contact met de klant kwijt.

Auto verkocht, geld op je bankrekening, klant tevreden. En als je het goed doet, bezorg je hem een lach op z’n gezicht. Je verdient je brood door de klant van z’n mobiliteitsprobleem te verlossen. Mooier kan het bijna niet, je zit als het ware op een pot met goud. Maar pas op, voor je het weet zak je weg in die pot. Gevolg: je verliest de klant uit het oog. En dat is gevaarlijk, want er zijn kapers op de kust. Voor je het weet zie je de klant nooit meer terug.

Natuurlijk, we weten allemaal dat je het handig moet spelen. Je moet bouwen aan de relatie met de klant. Die relatie is namelijk geld waard. Verkochte auto’s wil je in de toekomst terugzien voor reparatie, onderhoud en schadeherstel. En, indien van toepassing, voor brandstof en zo nu en dan een wasbeurt. Dit lijkt ogenschijnlijk een interessant businessmodel, maar werkt dat model nog wel? Elektrificatie is in volle gang en de basis voor een goed onderhoudsbedrijf wordt steeds smaller. Verkoop, onderhoud en schadeherstel genereren straks minder omzet voor het autobedrijf. En de klant wordt ook steeds minder loyaal. Dus je moet nog maar afwachten of die mindere omzet wel bij jouw terecht komt. Wil jij die klant aan je binden en hem wel maximaal blijven bedienen, dan moet je het slimmer spelen. Begin vandaag al met het aanbieden van mobiliteit in de breedste zin van het woord. Denk hierbij allereerst aan de verkoop van financieringen, verzekeringen en onderhoudscontracten. Is dit nou zo ingewikkeld? Nee, maar toch wordt er nog maar weinig mee gedaan. De drie belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • We hebben de papieren er niet voor
  • We hebben er geen aandacht voor
  • We vinden het lastige materie

De markt is in beweging. Blijf dus niet stilstaan!

Waarom zou je je moeten vastbijten in deze materie? De verschuiving van bezit naar gebruik blijft fabrikanten en importeurs niet onopgemerkt. Al geruime tijd spelen zij hier slim op in met het aanbieden van gebruiksabonnementen. Dat is om maar één reden: het binden van de klant aan het merk. Let op, aan het merk, niet noodzakelijkerwijs aan het autobedrijf. En als we kijken naar de producten verzekering en financiering, dan zien we dat deze door middel van bannering actief worden gepromoot op de verschillende internetportals. De podcast van Paul de Vries met de directrice van AutoScout24 spreekt voor zich: dat de portal zich gaat richten op de verkoop van financieringen. Of, beter gezegd, het actief aanbieden hiervan. Ook viaBOVAG, gelukkig bedoeld voor de branche, bouwt zich om tot mobiliteitsportal en kan dus tussen jou en de klant gaan acteren. Tenslotte gaf de spokesperson van Marktplaats Auto, onlangs ook te gast bij Paul de Vries, aan zich ook te richten op het verkrijgen van extra omzet uit de eerdergenoemde aanvullende diensten. Voor je het weet ben je als autobedrijf straks de laatste die nog contact heeft met de klant. ‘Jouw’ klant, weet je nog? Als je niet oppast heb je de verkoop van (lucratieve!) aanvullende producten uit handen laten trekken. Is dat wat je wil, slaap dan rustig door. Wil jij het belangrijkste contact met de klant opbouwen, onderneem dan actie. Het liefst vandaag nog.

Used Car Controller helpt

Wij ondersteunen ondernemers om de besten in hun vak en hun regio te worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Used Car Controller en Findio voor Auto. Via de Findio Voorraadmodule vraagt jouw klant sneller dan ooit een financiering aan. Samen zorgen we ervoor dat de klant voordat hij of zij jou bezoekt al weet dat jij financieringen aanbiedt en al kan berekenen of hij jouw auto kan betalen. Maar ook als de klant bij jou op de zaak is, dan hoeft geen klant jouw bedrijf te verlaten zonder getekende order én financiering. En die benodigde papieren? Die heb je niet meer nodig, want Findio voor Auto ontzorgt je van voor tot achter.

Meer weten over de Findio Voorraadmodule?

Wil jij het eerste contact met de klant behouden en wil jij ook een stuk extra rendement behalen, mail ons. Wij zorgen ervoor dat niemand tussen jou en jouw klanten komt.